Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan
I Drømmekilden mener vi, at genkendelighed og struktur danner det bedste grundlag for tryghed, læring og udvikling for børnene.
Læring foregår overalt i hverdagen - i hverdagens rutiner, i planlagte pædagogiske aktiviteter, på egen hånd, i den frie leg og i fællesskabet med andre.
De voksne leder, støtter og inspirer til leg og læring. For os har børnene forskellige forudsætninger - de lærer på forskellige måder.
Sådan arbejder vi med:
Det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Vi møder derfor barnet med åbenhed, som en selvstændig person med ret til at være forskellig og have egne meninger og følelser.
Vi arbejder med at acceptere vores forskelligheder, at være tolerante, at se hinandens muligheder, at være nysgerrige og undersøgende igennem at lære at lytte til hinanden, at vente på tur, at være i små og store legegrupper. Børnene får mulighed for at være aktive medspillere i deres dagligdag, så de selv er med til at skabe læring i daglige rutiner, planlagte aktiviteter, spontane børneinitiativer og i den gensidige omgangstone.
Vi giver barnet plads, tid og ro til at udvikle sig i trygge rammer til at blive en selvstændig person, som kan begå sig blandt andre mennesker. Vi søger at tage udgangspunkt i viden om, hvad børn har brug for (ser barnet udefra), sætter os i barnets sted (ser barnet tilstræbt indefra) og ser, hører, opdager, verbalt og nonverbalt, hvad barnet tænker, føler, oplever og har brug for (inddrager barnets eget perspektiv). (Børnesyn og børneperspektiv med inspiration fra Hanne Warming)
Legen har værdi i sig selv, og den skal være en gennemgående del af et dagtilbud. Legen fremmer fantasi, sprog, sociale kompetencer, nysgerrighed, selvværd og identitet. Læring skal forstås bredt, og læring sker for eksempel gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter, udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som vi i Drømmekilden sætter rammerne for. Al leg, dannelse og læring sker i et socialt samspil med børn og voksne. Relationer og venskaber er afgørende for, at børnene trives. Det er vigtigt, at alle er en del af børnefællesskabet. Hos os skabes fællesskabet blandt andet ved, at alle hilser på hinanden, når vi mødes, og at børnene har mulighed for at danne relationer med dem, de har lyst til på tværs af stuerne.
Vi arbejder i mindre grupper, hvor vi bl.a. præsenterer legemuligheder fra genkendelige historier og daglige rutiner. Vi bruger gentagelser for at støtte børnene i at finde tryghed i legerelationer, så alle kan være deltagende i, at legen udvikler sig positivt for alle børn. Vi lærer, at vi kigger på hinanden, når vi taler, og vi hører og svarer hinanden. Vi hjælper hinanden, venter på tur, giver hinanden plads – alle har ret til at blive set og hørt. Vi lærer af hinanden og vi er bevidste om, at vi er gode rollemodeller. Vi udfordrer børnene ved dialog, ved at være undrende og undersøgende, og ved at give dem udfordringer eller små opgaver.
Børnenes oplevede fællesskaber er essentielle for deres trivsel. I Drømmekilden er det vores ambition, at børnene bliver verdensmestre i venskaber, sådan at de kan blive rustede til at gå ud i verden og få stærke blivende relationer.
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal tilrettelægges ud fra et børneperspektiv, hvor børnefællesskaber, sammensætning af børn, alder og deres fælles forudsætninger inddrages.
Det pædagogiske læringsmiljø skal være til stede hele dagen. Det betyder, at børnenes læring ikke er afgrænset til 1½ times pædagogiske aktiviteter om formiddagen, men finder sted gennem hele dagen – dette både i leg, planlagte og spontane aktiviteter samt i de daglige rutiner.
I Drømmekilden arbejder vi blandt andet med LAHOPL-forløb (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb), hvor vi arbejder med et emne, der tager udgangspunkt i børnenes interesser og det børnegruppen viser. Det gør vi gennem hele dagen og over en længere periode. Vi følger børnenes spor og inddrager dem, så de får medindflydelse på forløbet under hensyntagen til deres alder og forudsætninger.
Vores pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så det afspejler og tager højde for børnenes alder, forskellige forudsætninger og børnegruppens sammensætning – børn er forskellige og har brug for forskellige udfordringer. Vi tilrettelægger og igangsætter, derfor aktiviteter både i det store fællesskab, samt i mindre fællesskaber – og vi er opmærksomme på, at alle børn er en del af et fællesskab.
Vi har fokus på vores indretning – at skabe tydelige tematiserede legeområder samt at udstille børnenes aktiviteter, kultur og læring ved hjælp af billeder/plancher og lignende på væggene.
Vores særlige fokus på kommunikation og sprog afspejler sig også i vores pædagogiske læringsmiljø. Det ses både i vores indretning og i, hvordan vi som tydelige og positive rollemodeller er sammen med børnene.
Legepladsen med klatrestativ, gynger, rutsjebaner, sandkasser, legehuse med mere, er også en del af vores pædagogiske læringsmiljø og her – i et trygge og afgrænsede ”rum” – kan børnene få natur- og sanseoplevelser i et autentisk miljø.
I Drømmekilden er vi i distrikt med Mølleholmskolen, som vi samarbejder særligt tæt med i forbindelse med overgangen til SFO.
Vi er meget optaget af den gode overgang. Dette indebærer, at vi blandt andet besøger folkeskolen i vores skoledistrikt og giver børnene et nært forhold til det, der skal til at ske. På den måde skaber vi de bedste forudsætninger for, at alle børn får en tryg og god skolestart.
Vi arbejder desuden med fokus på overgangsobjekter for barnet, der skal skifte til SFO. Det har til formål at skabe tryghed og genkendelighed i overgangen.
I Drømmekilden er det skoleforberedende arbejde en lang proces - arbejdet starter ikke det sidste år før skolestart. Det skoleforberedende arbejde handler om læring og udvikling, som vi støtter børnene i hele vejen igennem deres tid hos os. Det er vigtigt, at børnene trives i børnehaven, og at de kan indgå i mange forskellige slags fællesskaber. Derfor arbejder vi i høj grad med at fremme deres sociale og kommunikative færdigheder.
Vi arbejder desuden med at styrke deres kreativitet, fantasi og nysgerrighed - eksempelvis øver vi sproget, når vi studerer deres tegninger og kreationer, hvor vi sætter ord og lyde på bogstaverne/ordene – gennem børnenes egne fortællinger. Vi leger også med ord, rim og remser, tal og bogstaver.
I Drømmekilden bestræber vi os på, at det pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges inden for rammerne af de seks læreplanstemaer og vores pædagogiske mål. Det vil sige: En sammenhæng mellem det pædagogiske læringsmiljø på den ene side - og børns læring på den anden side.
De seks læreplanstemaer har fokus på forskellige centrale elementer i børns læring, dannelse, trivsel og udvikling. Vi arbejder bevidst på, at der skal ses en sammenhæng med alle de seks læreplanstemaer i vores pædagogiske praksis. Dette betyder, at de enkelte læreplanstemaer ikke forstås isoleret.
Herunder beskriver vi de seks temaer.
Læreplanstema 1 – Alsidig personlig udvikling
Alsidig personlig udvikling handler om at skabe de nødvendige rammer for barnets udvikling af selvværd, selvtillid, fantasi, kreativitet, gåpåmod og personlige vedholdenhed. I Drømmekilden bestræber vi os på at fremme børnenes engagement og deltagelse. Dette gør vi ved at anerkende dem, som de er, og give dem følelsen af at turde og af, at de er gode nok som de er.
Vi tager blandt andet udgangspunkt i børnenes egne ønsker og interesser, som når de er med i køkkenet og selv bestemme menu, selv er med til at lave maden og servere den. Vi giver dem medbestemmelse i de forskellige aktiviteter, når vi f.eks. lader dem vælge om, de vil være ude eller inde, og vi inddrager dem i de daglige rutiner.
Vi tager udgangspunkt i barnets zone for nærmeste udvikling, så vi få styrket barnets stærke sider, samtidig med at vi støtter op om dets udviklingspotentialer. Dette kan eksempelvis være, når barnet opnår mestringsevne ved at kunne selv eller ved selv at kunne løse en konflikt.
Læreplanstema 2 – Social udvikling
Social udvikling handler om at skabe sociale handlemuligheder, hvor børnene kan opleve at høre til i forskellige fællesskaber, som de selv kan øve medindflydelse på. Det vedrører fællesskaber, dannelse af relationer samt dagligt samspil med de andre børn og voksne. Derudover handler det i høj grad om at udvise empati, respekt og det at kunne knytte sig til andre. Børnene bliver gjort bekendt med de grundlæggende værdier for demokratiet, hvor det nogen kan blive flertallet, der bestemmer, som når de stemmer om, hvad vi skal have at spise til det næste sociale arrangement.
De sociale kompetencer er i spil hele tiden, uanset hvilken leg eller aktivitet børnene er i gang med. Legen har stor betydning, da børnene her lærer at forhandle, indgå kompromiser og løse konflikter.
I Drømmekilden bestræber vi os på, at børnene omgås andre mennesker og kender de accepterede spilleregler, som vi sætter for dem - for eksempel ved at lære at vente på tur, at hjælpe hinanden og at udvise empati, hvis et andet barn falder og slår sig. Konflikthåndtering er en stor del af børnenes læring. Vi er opmærksomme på opståede konflikter, hvor vi opfordrer og støtter børnene til selv at løse deres konflikter så vidt muligt.
Læreplanstema 3 – Kommunikation og sprog
Sproget har stor betydning for børnenes mulighed for at indgå i sociale sammenhænge, samt for at blive hørt og forstået. Når de voksne stiller sig til rådighed som sprogmodeller og samtidig forsøger at bringe børnene sprogligt på banen, øger det børnenes mulighed for at opbygge et nuanceret og varieret sprog.
I Drømmekilden arbejder vi bevidst med at styrke børnenes ordforråd og evne til at udtrykke tanker, ønsker og følelser. Sprog handler både om det verbale sprog, nonverbale sprog og kropssproget, og vi arbejder med det i alle situationer i hverdagen både i de daglige rutiner, i leg og aktiviteter. Ved hele tiden at være opmærksomme på, hvordan vi voksne taler med børnene, og hvordan børnene taler med hinanden, skaber vi et solidt fundament for et sprogstimulerende læringsmiljø.
Ligeledes møder børnene early literacy og numeracy. Det er ikke for at lære børnene, hvad bogstaverne hedder, men for at skabe en senere forbindelse mellem lyde og bogstaver. Børn er visuelt stærke og derfor understøtter vi visuelt med tal, bogstaver, fokusord, skilte, logoer, pege læsretning ved højtlæsning og lignende.
Vi har desuden fokus på gentagelser og at italesætte alt det, vi gør. Dette gøres for at give barnet et aktivt ordforråd og sprogforståelse, som kan understøtte deres adgang til legen og de sociale fællesskaber. Det skaber også en tydelig og tryg ramme for børnene, når de med gentagelserne over tid kan være med i for eksempel sange, leg, spil, samling og øvrige aktiviteter.
For sikrer børnenes sproglige udvikling, bruger vi, i Høje-Taastrup Kommune, et pædagogiske redskab til at vurdere det enkelte barns sprog og er i dialog med forældrene om dette.
Læreplanstema 4 – Krop, sanser og bevægelse
Børn oplever verden gennem deres krop, og de har brug for støtte i at bruge den, udfordre den, eksperimentere med den, mærke den og passe på den, både gennem ro og bevægelse, da dette skaber grobund for fysisk og psykisk trivsel.
I Drømmekilden arbejder vi på at styrke børnenes kropsbevidsthed og den motoriske udvikling. Dette sker ved planlagte aktiviteter som rytmik, ture i nærmiljøet, gangarealerne, motorikrum, på stuerne og på legepladserne samt ved børneinitierede lege. Her er mulighed for både fysiske aktiviteter med fokus på grundbevægelserne som at løbe, hoppe, kravle mm. samt mere rolige aktiviteter, der giver børnene mulighed for at mærke sig selv og mærke efter.
Igennem lege og fælles aktiviteter skabes kendskab til kroppen. Der er fokus på, at børnene udforsker deres styrke og udholdenhed samt bevægelighed igennem leg, rytme, bevægelse og sanglege.
Vi arbejder bevidst med kropsbevidsthed, af- og påklædning, hvad hedder de forskellige kropsdele, hygiejne for eksempel vaske hænder, tørre mund, pudse næse og i forbindelse med toiletbesøg. Vi har fokus på at gøre alle børn så selvhjulpne som muligt i forhold til deres alder og udviklingstrin.
Den finmotoriske udvikling arbejder vi bevidst med omkring børnenes måltider, så de så vidt muligt spiser selv. Børnene øver sig i selv at øse mad op på tallerkenen, skære, smøre og hælde vand op.
Derudover arbejder vi blandt andet med papir og lim, saks, perler, med tegning og maling, puslespil, spil og så videre.
Læreplanstema 5 – Natur, udeliv og science
Natur, udeliv og science handler om, at børnene får ”hands on”-oplevelser med en undersøgende og nysgerrig tilgang, så de oplever og lærer med hele kroppen.
I Drømmekilden arbejder vi bl.a. med at give børnene viden om dyreliv og planter, både på vores legepladser og i vores nærmiljø, hvor vi har åer, hemmelige skove og bakker at besøge.
Vi lægger vægt på at være ude om det er solskin, regn eller sne, da det giver børnene mulighed for at mærke sig selv og hvad for eksempel vejret gør ved os.
På ture ud af huset får vi også muligheder for at være nysgerrige på vores omverden og hvordan vi kan hjælpe med at passe på den. Her oplever vi også snegle, edderkopper og andre insekter.
Læreplanstema 6 – Kultur, æstetik og fællesskab
I Drømmekilden vil vi gerne skabe en kultur, hvor vi respekterer og accepterer børnenes forskelligheder, kulturer og deres bidrag til hverdagen. Når vi arbejder med kultur, æstetik og fællesskab, fokuserer vi på at skabe fokus på forskellighed, mangfoldighed og kultur – at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber.
I forhold til det æstetiske, som omhandler det kunstneriske og skabende, arbejder vi med forskellige materialer, og har især fokus på at være procesorienterede og at alle skabelsesprocesser er baseret på lyst.
Vi følger børnenes spor og omdanner dem til LAHOPL-forløb (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb), hvor der er tid til fordybelse og være nysgerrige sammen.
Vi følger de danske traditioner omkring jul, påske og fastelavn og vi bruger vores lokalområde, hvor vi går ture, besøger det lokale bibliotek, kulturhuse, spejdergrunden og idrætshallerne.